Som seo specialist så følger jeg mine erfaringer. Det er ikke som at investere i en aktie – måske går den op – måske går den ned. Det er en læringsproces, hvor jeg har fejlet indtil jeg senere har kunne kalde mig specialist og derfra er det altid gået opad – jeg lærer stadig hver dag. Det har været hårdt arbejde at lære og teste. Det er ikke magi som titlen indikerer, det var mere for at fange din interesse med et anderledes stærkt ord som naturligt flyder i titlen – virkede det?
Hver enkelt seo specialist har sine egne erfaringer, der vil altid være delte meninger. Der er tale om retningslinjer og mere end 200 rangeringssignaler, hvoraf nogle er mere væsentlige end andre. Her kommer ord som de bedste forbindelser, diskussioner, vovehalse, hacks og meget andet “din black hat” når seo specialister skal vise sig som bedre end de andre.
Beskæftiger man sig som seo firma med andre menneskers virksomhed, så gør man det ærligt og som om det var ens eget.
Hvorfor vælge seo som marketing strategi
Eksempel:
Tømrermester Jensen fra Herning har købt en hjemmeside for år tilbage for 10.000 kr.
Han spenderer nu stadig 12.000 kr. om måneden i reklamer for at skaffe kunder nok. (1000 besøgende på hjemmesiden pr. mdr.) Det er 144.000 kr. pr. år.
Investerer han i seo, så vil han uden problemer få 2 – 4000 besøgende om måneden. Denne flerdobling koster kun hans investering plus lidt i vedligehold. Der går altså ikke længe før han har tjent sin investering ind igen. (Investeringens størrelse afhænger af flere ting og gives som tilbud)
Derefter kan han træffe 2 valg:
Lukke for sine annoncekroner eller ekspandere sin virksomhed væsentlig
Fundamentet for succes med seo
Domæne: Har du eksempelvis valgt et domænenavn, hvor din lokation indgår som et søgeord, så har du kun en fordel på præcis den lokation og har mistet moment på de andre. Husk at bogstaverne æ, ø, å er no go i domænenavne. Tjek for brandnavne såvel som hvilke domæner der er tilgængelige i udlandet. Stadig i godt humør? lad os fortsætte.
CMS: Hvad du har valgt, at bygge hjemmesiden i er til at ændre på. Jeg bruger wordpress, men kan navigere i andre gode cms.
Søgeordsplanlægning
Når jeg planlægger søgeord, så bruger jeg mit favorit værktøj, men jeg bruger også min sunde fornuft. Der skal tænkes ud af boksen og skelnes mellem landsdækkende og lokale søgetermer. Spørgsmålet fra din seo specialist, hvad er det for søgetermer der faktisk kan generere kunder for dig?
Hvad dit værktøj ikke nødvendigvis fortæller.
- Engelske ord: Er de adopteret ind i det danske sprog eller lyder de bare smart? Bruger du flere engelske ord end nødvendigt, så kan du begynde at rangere i udlandet med en dansk side.
- Brugerens intention: Sørg for at dække alle brugernes intentioner, når du går efter en søgeterm.
Relevante søgetermer
Vælg søgetermer der er relevante for din hjemmeside.
Det lyder som stor logik… fra en seo specialist huh?
Eksempel.
En lokal virksomhed, der er afgrænset i sin rækkevide i Danmark kan ikke gå efter landsdækkende søgetermer. Her bør man gå efter søgeterm + bynavn. Måske de omkringliggende byer. Skal du fysisk møde op for, at give den tjeneste du tilbyder? Så er det en fejl at få trafik fra Sjælland, hvis du er fra Midtjylland. Med mindre du kan henvise til samarbejdspartnere i alle områder. Det giver bare ikke mening, at sende besøgende væk fra din hjemmeside i henhold til seo, det tæller ned. Det er en klassisk seo fejl, som sender en virksomhed i den helt gale retning, nemlig langt væk fra første side i google. Derfor kan det være en ide at få hjælp til seo.
Med valg af søgetermer bør følge den tanke:
- Alle de besøgende skal blive på din hjemmeside.
- Jeg kan matche konkurrencen.
Godt indhold
De senere år er google blevet bedre til at aflæse, om brugerne fandt det de søgte på din hjemmeside. Det er derfor vigtigt, at holde sit fokus på at skabe godt indhold, det er også med til at flere besøgende konverterer til faktiske kunder. 2 + 2 = 4
- Videomateriale som præsentationsvideo, produktvideo mv.
- Gode billeder
- Infografik
- Tekst hvor det er nemt at finde svaret
Hvad laver en seo specialist?
- Ssl (https://)
- Mobil venlighed
- Hastighedsoptimering (core web vitals)
- Schema markup
- Intern Linkstruktur
- Unikke sidetitler
- Meta beskrivelser
- Optimering af dine siders indhold
- Optimering af dine siders tekster
- Optimering af brugerens oplevelse
- Optimering af billeder
- Optimering af konversionsfrekvens
- Oprettelse af nye sider / blogindlæg
- Omdøbning af sider (urls)
- Søgeordsoptimering
- Tekstforfatning
- levere godt indhold
- Indsamling af data / analytics
- Duplikeret indhold
- Off page:
- Sociale signaler
- Analyse af konkurrenter
- Omtale af din virksomhed
- Google services
Det dækker nogenlunde hvad specialisten beskæftiger sig med. Der er bare mange forskellige holdninger til hvad der virker. Forskellige teknikker kan virke, det er her din specialist kommer ind i billedet.